Zapisanych użytkowników: 760
PZU Fundacja PKO
Od kilku lat Stowarzyszenie SPiNKa stara się pomóc Mateuszowi Puszkarskiemu w realizacji wyjątkowego marzenia. Niedoszły olimpijczyk, utalentowany polski panczenista, uległ czterokończynowemu urazowi kręgosłupa. Porusza się wyłącznie na wózku. Jednak chce być kiedyś samodzielnie mobilny. I oto już niebawem będziemy świadkami wyjątkowego wydarzenia. Wraz z firmą Peugeot Polska udało się, w ramach projektu „Peugeot bez barier” zorganizować przedsięwzięcie, w rezultacie którego Mateusz będzie samodzielnie kierował swoim samochodem. Firma Peugeot Polska ufundowała samochód bazowy; model Peugeot Partner. Stowarzyszenie SPiNKa pomogło w zebraniu środków finansowych na wykonanie wyjątkowo specjalistycznej i bardzo kosztownej adaptacji. Udało się to dzięki zaangażowaniu Partnerów strategicznych Stowarzyszenia SPiNKa; PZU SA i Fundacji PKO Banku Polskiego. Takiej adaptacji nie jesteśmy jeszcze w stanie wykonać w Polsce. Stopień technicznego zaawansowania jest w tym przypadku najwyższy. W krajach zachodniej Europy takie adaptacje są już wykonywane od wielu lat. Są to niesłychanie drogie i skomplikowane przedsięwzięcia. 

Już niebawem auto Mateusza zostanie dostarczone do holenderskiej firmy BEVER. Tam technicy i inżynierowie holenderscy wykonają usługę adaptacji tego pojazdu, dokładnie pod indywidualne potrzeby Mateusza. Lekarze i biomechanicy wyrazili pozytywną opinię. Mateusz przeszedł odpowiednie testy i jazdy praktyczne.

Wózek Mateusza będzie fotelem kierowcy. Kierowanie autem będzie odbywać się nie przy pomocy kierownicy lecz joysticków. Wjeżdżanie i opuszczanie pokładu pojazdu będzie w pełni zautomatyzowane. Do korzystania z samochodu Mateusz nie będzie potrzebował żadnej pomocy osoby trzeciej. Warto przy tej okazji wspomnieć o dodatkowym, wyjątkowym kontekście tej skomplikowanej operacji. Holandia to kraj panczenistów. Holendrzy to naród wyjątkowo ceniący ten sport. Stąd niesłychany poziom empatii i sympatii dla Mateusza.

Auto na wiosnę wróci do Polski już kompletnie gotowe do eksploatacji. Zaprezentujemy je na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej. Będzie to pierwsze tego typu auto w Polsce. Mateusz będzie także pierwszym kierowcą w naszym kraju, który z takim urazem będzie mógł być uprawnionym i bezpiecznym uczestnikiem ruchu drogowego.

Mamy świadomość, jak wielkie są koszty takiej adaptacji. Wysiłek realizacji tego przedsięwzięcia podjęliśmy nie po to, aby czynić spektakularnym seans medialny lecz po to, aby pokazać szerokim kręgom społeczeństwa, jak zaawansowany jest dziś na świecie poziom techniki.

Ale, oprócz wielkiej satysfakcji, że Mateusz będzie osobą samodzielnie mobilną, zyskamy dodatkowy bonus. Holenderska firma BEVER podjęła decyzję o przekazaniu do Polski technologii takich adaptacji. Kooperantem dla holendrów będzie polska firma z okolic Torunia. Firma ta ma już podpisaną umowę o współpracy ze Stowarzyszeniem SPiNKa, a także stanie się Parterem struktury organizacyjnej KOMON. Podjęcie w Polsce stosowania takiej technologii sprawi, że cena takiej usługi będzie znacząco mniejsza, niż w przypadku wykonywania jej, w którymkolwiek z krajów Europy zachodniej.

Stworzone relacje: Stowarzyszenie SPiNKa – Peugeot Polska - BEVER, to przykład wyjątkowo profesjonalnej współpracy. Dzięki takim praktykom, środowisko osób z niepełnosprawnościami może z większym optymizmem patrzeć w swoją przyszłość. 

Już dziś do naszego stowarzyszenia zgłosiły się cztery osoby z takim samym urazem, jak Mateusz. Monitorują i śledzą losy Mateusza w jego drodze do motoryzacyjnej mobilności. Zdeklarowały, że chcą być kolejnymi kierowcami takich pojazdów. Mamy nadzieję wykonania takich adaptacji dla kolejnych naszych klientów już w Polsce.

Wkraczanie w obszar nowych technologii adaptacyjnych implikuje nowe jakościowo zadania dla organizowanego przez KOMON przedsięwzięcia. Nauka jazdy, dla tak nietypowych kursantów (skomplikowane dysfunkcje) oraz procedura egzaminu państwowego (dostępność na egzaminie specyficznych pojazdów i przygotowanie egzaminatorów) wymusza i podnosi poziom wykonalności takich procedur. Stąd, zakres naszej współpracy z WORD – ami ulega znaczącej modyfikacji. Musimy wspólnie przygotować w Polsce kadrę egzaminatorów do przeprowadzania egzaminów państwowych z udziałem takich kursantów.

Otwieramy zupełnie nowy jakościowo rozdział w stwarzaniu możliwości bycia indywidualnie mobilnym, osobom ze skomplikowanymi niepełnosprawnościami. Już dzisiaj wytypowaliśmy zespół instruktorów i egzaminatorów, którzy przejdą w Holandii specjalistyczne szkolenia w zakresie procedur szkolenia i egzaminowania osób z takimi dysfunkcjami. Właśnie ustalamy grafik tych szkoleń.

(Opracowano: SPiNKa)

 NIEBAWEM KOLEJNE DOBRE INFORMACJE ! 
 ZAGLĄDAJCIE DO NAS I KOMENTUJCIE !
popieram KOMON